Tadeusz Różewicz

Tadeusz Różewicz (1921–2014), poeta, dramaturg i prozaik; autor ponad trzydziestu pięciu tomów poetyckich, m.in. Niepokój (1947), Płaskorzeźba (1991), Zawsze fragment (1996), ostatnio opublikował Kup kota w worku (2008), To i owo (2012); pięciu tomów opowiadań, m.in. Śmierć w starych dekoracjach (1970), Próba rekonstrukcji (1979); dwunastu dramatów, m.in. Kartoteka (1960), Grupa Laokoona (1962), Pułapka (1982), Palacz (1997); laureat licznych nagród i tytułów doctora honoris causa [patrz: „Kwartalnik Artystyczny” 2004 nr 2 (42), 2006 nr 2 (50), 2010 nr 4 (68), 2011 nr 4 (72), 2014 nr 3 (83)]; ostatnio ukazały się: Ostatnia wolność (2015) oraz Znikanie (2015).

Tadeusz Różewicz w „Kwartalniku Artystycznym”

Nr 2024 nr 1 (121):  *** (Czas na mnie…)

Nr 2024 nr 1 (121):  dlaczego piszę?

Nr 2021 nr 3 (111):  *** (Czas na mnie...)

Nr 2021 nr 3 (111):  Znalezisko

Nr 2015 nr 2 (86):  Chwila

Nr 2015 nr 2 (86):  „Glob”… święte miejsce…

Nr 2015 nr 2 (86):  Na 60 rocznicę ślubu

Nr 2015 nr 2 (86):  Co to jest miłość małżeńska?

Nr 2015 nr 2 (86):  *** (Wzruszają mnie…)

Nr 2015 nr 2 (86):  Listy do Henryka Voglera

Nr 2015 nr 2 (86):  Znalezisko

Nr 2015 nr 2 (86):  Listy do Krzysztofa Myszkowskiego

Nr 2014 nr 3 (83):  *** (Czas na mnie…)

Nr 2014 nr 3 (83):  Dom św. Kazimierza • Wieczór dla Norwida

Nr 2014 nr 3 (83):  Świta

Nr 2014 nr 3 (83):  nic o tobie nie wiem

Nr 2014 nr 3 (83):  Ucieczka świnek dwóch (z obozu zagłady– rzeźni)

Nr 2014 nr 3 (83):  ten to też

Nr 2014 nr 3 (83):  dlaczego piszę? • kamień filozoficzny

Nr 2014 nr 3 (83):  na wyspiańską nutę

Nr 2014 nr 3 (83):  list pisany zielonym atramentem

Nr 2014 nr 3 (83):  palec na ustach

Nr 2014 nr 3 (83):  luksus

Nr 2014 nr 3 (83):  taki to mistrz

Nr 2014 nr 3 (83):  cmentarz wierszy

Nr 2014 nr 3 (83):  mowa rozmowa dialog • biedny poeta Stachura

Nr 2014 nr 3 (83):  słowa

Nr 2014 nr 3 (83):  barwy Rzymu

Nr 2014 nr 3 (83):  Francis Bacon czyli Diego Velázquez na fotelu dentystycznym

Nr 2014 nr 3 (83):  Wrota śmierci

Nr 2014 nr 3 (83):  drobne ogłoszenia i wróżby

Nr 2014 nr 3 (83):  biedni ludzie (z cyklu depresje)

Nr 2014 nr 3 (83):  Elegia

Nr 2014 nr 3 (83):  Łódź

Nr 2014 nr 3 (83):  dwie siekierki

Nr 2014 nr 3 (83):  To się złożyło (1885–1977)

Nr 2014 nr 3 (83):  pokusy

Nr 2014 nr 3 (83):  Odaliska Ingres’a

Nr 2014 nr 3 (83):  Zwiastowanie

Nr 2014 nr 3 (83):  nie wypowiedziane • W środku życia

Nr 2014 nr 3 (83):  Oktostychy – *** (Zbyt wysoki Twój tron, o Boże!…) • *** (Księżyc jest jak wycinanka…)

Nr 2014 nr 3 (83):  Stara panna • Może • Zakonnica

Nr 2014 nr 3 (83):  Dyskusja – A, zapomniałem… • Wszystko jest poezją

Nr 2014 nr 3 (83):  jubileusz

Nr 2014 nr 3 (83):  *** (Witkacy uważał dotyk za…)

Nr 2014 nr 3 (83):  w młodości

Nr 2014 nr 3 (83):  Mozaika bułgarska z roku 1978

Nr 2014 nr 3 (83):  Jeszcze próba • Nie karać, ale wychowywać

Nr 2014 nr 3 (83):  O uśmiechach ludzi starych – dwie fotografie

Nr 2014 nr 3 (83):  Znalezisko

Nr 2014 nr 3 (83):  

Nr 2013 nr 2 (78):  Mozaika bułgarska z roku 1978

Nr 2013 nr 2 (78):  Listy do Hanny i Mieczysława Porębskich i do Stanisława Różewicza

Nr 2012 nr 4 (76):  Jak szybko zmienia się człowiek

Nr 2011 nr 4 (72):  List

Nr 2011 nr 4 (72):  jubileusz

Nr 2011 nr 4 (72):  *** (Witkacy uważał dotyk za…)

Nr 2011 nr 4 (72):  w młodości

Nr 2011 nr 4 (72):  

Nr 2011 nr 2 (70):  Oktostychy: *** (Zbyt wysoki twój tron, o Boże…) • *** (Księżyc jest jak wycinanka…)

Nr 2011 nr 2 (70):  Stara panna • Może • Zakonnica

Nr 2011 nr 2 (70):  Dyskusja: A, zapomniałem

Nr 2011 nr 2 (70):  Wszystko jest poezją

Nr 2010 nr 4 (68):  Zwiastowanie

Nr 2010 nr 4 (68):  nie wypowiedziane

Nr 2010 nr 4 (68):  W środku życia

Nr 2010 nr 4 (68):  Jak powstawała moja „poetyka”

Nr 2008 nr 3 (59):  Poeci, pasztet i katedra

Nr 2008 nr 3 (59):  Pochwała tłumaczy i Billa Johnstona

Nr 2008 nr 2 (58):  Odaliska Ingres’a

Nr 2007 nr 3 (55):  Wypowiedź o literaturze małych

Nr 2006 nr 2 (50):  drobne ogłoszenia i wróżby

Nr 2006 nr 2 (50):  Biedni ludzie

Nr 2006 nr 2 (50):  Elegia

Nr 2006 nr 2 (50):  Łódź

Nr 2006 nr 2 (50):  dwie siekierki

Nr 2006 nr 2 (50):  To się złożyło (1885-1977)

Nr 2006 nr 2 (50):  Po co piszę • dlaczego piszę?

Nr 2006 nr 2 (50):  Fotografie i rysunki

Nr 2006 nr 2 (50):  Pokusy

Nr 2006 nr 1 (49):  Wrota śmierci

Nr 2006 nr 1 (49):  Dnia 10 listopada 2005 r.

Nr 2005 nr 4 (48):  barwy Rzymu

Nr 2005 nr 4 (48):  Francis Bacon czyli Diego Velázquez na fotelu dentystycznym

Nr 2005 nr 3 (47):  Nie karać, ale wychowywać

Nr 2004 nr 1 (41):  cmentarz

Nr 2004 nr 1 (41):  bez odwołania

Nr 2004 nr 1 (41):  mowa rozmowa dialog

Nr 2004 nr 1 (41):  biedny poeta Stachura

Nr 2004 nr 1 (41):  słowa

Nr 2003 nr 4 (40):  palec na ustach

Nr 2003 nr 4 (40):  luksus

Nr 2003 nr 4 (40):  taki to mistrz

Nr 2003 nr 1 (37):  Kamień filozoficzny

Nr 2003 nr 1 (37):  na wyspiańską nutę

Nr 2003 nr 1 (37):  List pisany zielonym atramentem

Nr 2002 nr 3 (35):  To, co zostało z nienapisanej książki o Norwidzie

Nr 2002 nr 3 (35):  nic o tobie nie wiem

Nr 2002 nr 3 (35):  Kartki wydarte z dziennika

Nr 2002 nr 3 (35):  Ucieczka świnek dwóch (z obozu zagłady – rzeźni)

Nr 2002 nr 3 (35):  Jeszcze próba

Nr 2002 nr 3 (35):  Klucze do nieba

Nr 2002 nr 3 (35):  Trzy karty do Przyjaciela K.F.

Nr 2002 nr 3 (35):  ten to też

Nr 2002 nr 3 (35):  dlaczego piszę?

Nr 1997 nr 4 (16):  Wymiar iluzji

Nr 1996 nr 4 (12):  

Nr 1994 nr 2:  *** (Czas na mnie…)

Nr 1994 nr 2:  Ufajcie obcemu przechodniowi